1 op 5 basisschoolleraren ervaart burn-outklachten – klopt dit wel?

Berichten verspreiden zich vaak razendsnel, of ze nu kloppen of niet. Wij proberen de zin van de onzin te scheiden. Vandaag: één op de vijf leerkrachten in het basisonderwijs heeft een burn-out of zit ertegenaan.

Van wie komt die claim?

Leerkrachten ‘verzuipen’, aldus de organisatie PO in Actie in een open brief aan onderwijsstaatssecretaris Sander Dekker vorig weekend in het AD. Dekker zou de lagere salarissen voor basisschoolleraren in het primair onderwijs (PO) goedpraten, omdat hij suggereerde dat ‘een klas met pubers’ het leerkrachten in het middelbaar onderwijs zwaarder maakt dan een kinderklas op het basisonderwijs. Onterecht, vonden de briefschrijvers: één op de vijf basisschoolleraren heeft met burnout-klachten te maken. Een record ten opzichte van andere beroepsgroepen. Het burn-outcijfer werd overgenomen door de NOS, deze krant en andere media.

Klopt het?

De claim valt te herleiden tot een jaarlijkse peiling van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en onderzoeksinstituut TNO, waarin tienduizenden werknemers binnen verschillende beroepsgroepen wordt gevraagd naar hun werkomstandigheden. En jawel: in de totale onderwijssector komen burn-outklachten met twintig procent inderdaad het vaakst voor. Bij andere bedrijfstakken meldt ongeveer vijftien procent zulke ongemakken, een kwart minder dus.

Maar die twintig procent is dus een gemiddelde aan burn-outklachten voor het basis- én voortgezet onderwijs bij elkaar. Op verzoek van deze krant splitst TNO de getallen daarom op. Dan blijkt dat burn-outklachten net zo vaak voorkomen in beide onderwijsniveaus, elk goed voor één op de vijf werknemers dus.

Lees ook: onderwijs heeft hoogste burn-out percentage

Nergens is het percentage werknemers met burn-outklachten zo hoog als in het onderwijs. Jonge leerkrachten worden in het diepe gegooid, directeuren blijven zelden achter hun mensen staan.

Dramatischere verschillen ontstaan wanneer TNO de cijfers verder uitsplitst naar ondersteunend personeel en mensen die daadwerkelijk voor de klas staan. Dan blijkt dat liefst één op de vier leraren in beide onderwijstypes met burn-outklachten kampt. Grofweg 25 procent dus; méér dan PO in Actie zelf in hun brief aangaf. En opnieuw geldt dat basisschoolleraren net zo vaak lijden aan symptomen van een burn-out als middelbareschoolleraren.